— Не можу...— промовив Яків, важко дихаючи. — Захворів, брат. І знову заграв, і сльози бризнули з очей на скрипку. Ротшильд уважно слухав, ставши до нього боком і схрестивши на грудях руки. Зляканий, здивований вираз на його обличчі поволі змінився скорботним і страдницьким, він звів очі догори, неначе переживаючи болючий захват, і промовив: "Ваххх!.." І сльози повільно потекли у нього по щоках і закапали на зелений сюртук. І потім цілий день Яків лежав у тузі. Коли ввечері батюшка, сповідаючи, спитав його, чи не пам'ятає він за собою якого-небудь особливого гріха, то він, напружуючи слабіючу пам'ять, згадав знову нещасне Марфине обличчя і розпачливий крик жида, якого вкусив собака, і сказав ледве чутно: — Скрипку віддайте Ротшильду. — Добре, — відповів батюшка. І тепер у місті всі питають: звідки у Ротшильда така добра скрипка? Купив він її чи вкрав, чи, може, узяв на заставу? Він давно вже залишив флейту і грає тепер тільки на скрипці. З-під смичка в нього ллються такі ж жалісні звуки, як і раніше з флейти, та коли він старається повторити те, що грав Яків, сидячи на порозі, то у нього виходить щось таке невеселе й скорботне, що слухачі плачуть, і сам він наприкінці зводить очі і каже: "Ваххх!.." І ця нова пісня так сподобалася у місті, що Ротшильда запрошують до себе один поперед одного купці і змушують грати її по десять раз. Переклад із російської І. Сенченка Запитання та завдання. 1. Зробіть хронологічну таблицю життєвого і творчого шляху Антона Чехова. 2. Як ви розумієте вислів Чехова "Писати талановито — означає стисло" стосовно його новелістичної спадщини? 3. Поясніть назву оповідання "Людина у футлярі" та розкрийте його символічне значення. 4. Охарактеризуйте головного героя Бєлікова та дайте оцінку його способу життя. 5. Чим небезпечна "бєліковщина" для суспільства? Чи актуальне оповідання "Людина у футлярі" сьогодні? У своїй відповіді намагайтеся спиратись на факти і явища вітчизняної історії XX століття. 6. З'ясуйте роль композиції оповідання "Людина у футлярі".
|