Переглянути всі підручники
<< < 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 > >>

 

Поет скорботи і протесту

Бодлер — явище великого масштабу... Без перебільшення, це центральна постать не тільки у французькій, а й у всій західноєвропейській поезії другої половини XIX ст., в його творчості схрестилися магістральні шляхи її розвитку, з особливою повнотою та інтенсивністю проявилися характерні тенденції і колізії цього розвитку. Збірка Бодлера "Квіти Зла" — це здійснений з рідкісною послідовністю й завершеністю синтез однієї великої епохи європейської поезії, епохи романтизму, і водночас це своєрідний пролог до другої великої поетичної епохи кінця XIX — початку XX століть...

Бодлер все життя страждав від того, що ненавидів й заперечував  усією своєю творчістю вузькість й однозначність мислення, міщанські звички самовпевнено судити про все з "висоти" свого мізерного духовного зросту, ігноруючи складність і суперечливість явищ, те, що їхні світлі сторони мають і сторони зворотні, тіньові. Передусім це стосувалося феномена, основного й визначального для літератури, — людини й людської душі...

Бодлер був поетом, який з особливою гостротою відчув суперечливість світу й людини. Цю ж суперечливість він знаходив і в самому собі, його щирість шокувала добропорядних міщан і накликала на нього звинувачення в аморальності та інших смертних гріхах. Не без виклику й затятості єретика, що зневажив загальну віру, Бодлер нерідко поетизував те, що можна назвати падінням у безодню гріха, оспівував насолоду від цього падіння, поетизував зло. Однак це зовсім не означає, що він визнавав правоту зла та ставав його адептом.

Віссю поетичної філософії Бодлера й водночас організуючим структурним принципом "Квітів Зла" є романтичне протиставлення життя і мрії, дійсності й ідеалу... Велику групу в "Квітах Зла" становлять поезії, які можна назвати ностальгійними, бо їхній визначальний мотив — туга за "втраченим раєм".

У вірші "Moesta et errabunda" хвороблива і жорстока сучасність протиставлена виплеканому в душі ідеалу простого й гармонійного життя без трагічного надриву, з глибокою ліричною проникливістю. Слід зазначити й те, що тут "під вітрилом фрегата" можна вирушати в плавання як у даль простору, так і в даль часу.

За своїм змістом збірка "Квіти Зла" й передусім її центральний цикл "Сплін і ідеал" — це лірична драма, в якій ідеалу протистав-

 

Переглянути всі підручники
<< < 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 > >>
Hosted by uCoz