Нора. Слухай, Торвальде... Коли дружина кидає чоловіка, як я, то він, як це я чула, за законом вільний від усіх зобов'язань щодо неї. Я, в усякому разі, звільняю тебе зовсім. Ти не вважай себе зобов'язаним нічиш, як і я не буду. Ми обоє повинні бути цілком вільні. Ось твоя обручка. Віддай мені мою. Хельмер. Норо... Невже я назавжди залишуся для тебе чужим? Нора (бере свій саквояж). Ах, Торвальде, для цього потрібно, щоб сталося найбільше чудої Хельмер. Скажи, яке? Нора. Для цього і ти, і я — ми обоє повинні змінитись настільки... Ні, Торвальде, я більше не вірю в чуда. Хельмер. Ая хочу вірити! Кажи, кажи, яке? Змінитися так, щоб?.. Нора. Щоб наше співжиття могло стати шлюбом. Прощай. (Виходить через передпокій). Хельмер (падає на стілець біля дверей і закриває обличчя руками) Норо! Норо! (Озирається і встає). Порожньо, її тут уже немає. (Промінь надії осяває його обличчя). Але — найбільше чудо? Знизу чути гуркіт воріт, що зачинилися. Переклад з норвезької О. Новицького Запитання та завдання. 1. Розкрийте символічне значення назви п'єси Ібсена "Ляльковий дім". Спробуйте відшукати і проаналізувати інші символічні реалії у п'єсі. 2. Чому п'єса "Ляльковий дім", за визначенням літературознавців, є соціально-психологічною драмою? 3. Окресліть проблематику драми "Ляльковий дім". У чому полягала її гостра актуальність? 4. Проаналізуйте внутрішню еволюцію образу Нори: лялька-дочка, лялька-жінка, людина-борець. 5. Як драматург розв'язує зовнішній конфлікт, що виявляється у боротьбі двох особистостей — Нори і Крогстада? 6. Уважно перечитайте розмову Нори з Хельмером в останньому акті і подумайте над тим, чому ця розмова є одним із найголовніших ідейно-композиційних елементів драми. 7. У чому полягає майстерність Ібсена-драматурга, який розкриває "внутрішнє" життя своїх героїв? 8. Чому фінал драми "Ляльковий дім" вважають відкритим? Як художній досвід Ібсена пов'язується з його теоретичними міркуваннями про роль незавершених фіналів?
|